DOSTAVA PODATAKA EUROPSKOJ KOMISIJI (Transparency Database) PREMA AKTU O DIGITALNIM USLUGAMA

Članak 17.[1] Akta o digitalnim uslugama zahtijeva od svih pružatelja usluga smještaja informacija na poslužitelju tj. internetskih platformi da korisnicima pruže jasne i konkretne informacije – tj. obrazloženja, kad god uklone ili na drugi način ograniče pristup svojem sadržaju.

Europska komisija potiče sve pružatelje usluga posredovanja da se što prije priključe tzv. Transparency database s ciljem ispunjenja obveza iz članka 17. Akta o digitalnim uslugama.

https://transparency.dsa.ec.europa.eu/  

Prema članku 24. stavak 5. Akta o digitalnim uslugama pružatelji internetskih platformi podnose Komisiji odluke i obrazloženja iz članka 17. stavka 1. kako bi ih se moglo uključiti u javno dostupnu strojno čitljivu bazu podataka kojom upravlja Komisija. Pružatelji internetskih platformi osiguravaju da dostavljene informacije ne sadržavaju osobne podatke.

Kako bi se  baza podataka stalno obnavljala, pružatelji internetskih platformi trebali bi, nakon što donesu odluku, bez nepotrebne odgode dostaviti odluke i obrazloženja u traženom obliku  kako bi se omogućila ažuriranja u stvarnom vremenu ako je to tehnički moguće i razmjerno sredstvima dotične internetske platforme.

Internetske platforme se mogu same prijaviti Komisiji, nakon čega je svakako potrebna validacija u jedinstvenom informacijskom sustavu (AGORA) od strane HAKOM-a ili postupak mogu pokrenuti izravno putem HAKOM-a kao koordinatora za digitalne usluge. Podaci koji su nam potrebni za proces validacije su:

  • Puni naziv tvrtke
  • Poslovno ime
  • Skraćeni naziv tvrtke
  • Pravni oblik
  • Registracijski broj
  • Datum osnovne registracije
  • PDV ID broj
  • Poslovno sjedište i adresa
  • Adresa ureda
  • Kontakt informacije
  • Primarna i sekundarna e-mail adresa za testnu i produkcijsku fazu

Pritom E-mail adrese koje je potrebno dostaviti za potrebe testne i produkcijske faze moraju biti generičke (ne osobne) te se primarna i sekundarna adresa moraju razlikovati.

Baza podataka o transparentnosti Akta o digitalnim uslugama javno je dostupna. Omogućuje ljudima da traže, čitaju i preuzimaju obrazloženja.

Usluge  internetskih platformi predstavljaju ustvari podskup usluga smještaja informacija na poslužitelju. Internetske platforme, kao što su internetska tržišta, trgovine aplikacijama ili društvene mreže, ne samo da pohranjuju informacije dobivene od korisnika, već ih i javno šire a što je tada dostupno svim korisnicima.

Odvjetnik Igor Dlacic, 13.11.2024

[1] Članak 17.

Obrazloženje

1.   Pružatelji usluga smještaja informacija na poslužitelju svim uključenim primateljima usluge pružaju jasno i konkretno obrazloženje bilo kojeg od sljedećih ograničenja uvedenih zbog toga što informacije dobivene od primatelja usluge predstavljaju nezakonit sadržaj ili su nespojive s njihovim uvjetima poslovanja:

(a)

  sva ograničenja vidljivosti određenih informacija dobivenih od primatelja usluge, uključujući uklanjanje sadržaja, onemogućavanje pristupa sadržaju ili degradacija sadržaja;

(b)

suspenzija, ukidanje ili drugo ograničenje novčanih plaćanja;

(c)

suspenzija ili ukidanje pružanja usluge u cijelosti ili djelomično;

(d)

suspenzija ili zatvaranje računa primatelja usluge.

3.   Obrazloženje sadržava barem sljedeće informacije:

(a)

informaciju o tome podrazumijeva li ta odluka uklanjanje informacija, onemogućavanje pristupa informacijama, degradaciju ili ograničavanje vidljivosti informacija ili suspenziju

(b)

činjenice i okolnosti koje su uzete u obzir pri donošenju odluke, uključujući, prema potrebi, informaciju je li odluka donesena na temelju obavijesti ili na temelju dobrovoljnih istraga na vlastitu inicijativu i, ako je to nužno, identitet podnositelja prijave;

(c)

ako je to primjenjivo, informacije o upotrebi automatiziranih sredstava pri donošenju odluke,

(d)

ako se odluka odnosi na navodno nezakonit sadržaj, upućivanje na primijenjenu pravnu osnovu i obrazloženje zašto se informacije smatraju nezakonitim sadržajem na toj osnovi;

(e)

ako se odluka temelji na navodnoj nespojivosti informacija s uvjetima poslovanja pružatelja usluga smještaja informacija na poslužitelju, upućivanje na primijenjenu ugovornu osnovu i obrazloženje zašto se informacije smatraju nespojivima s tom osnovom;

(f)

jasne i korisnicima prilagođene informacije o mogućnostima pravne zaštite koje su dostupne primatelju usluge u pogledu te odluke, osobito, ako je to primjenjivo, preko internih mehanizama za rješavanje pritužbi, izvansudskog rješavanja sporova i sudske zaštite.