Od 25.11.2024. godine u primjeni je PROVEDBENA UREDBA KOMISIJE (EU) 2024/2835 оd 4. studenoga 2024. o utvrđivanju predložaka za pružatelje usluga posredovanja i pružatelje internetskih platformi za ispunjavanje obveza izvješćivanja radi transparentnosti u skladu s Aktom o digitalnim uslugama (Uredba (EU) 2022/2065 Europskog parlamenta i Vijeća).
Godišnje razdoblje izvješćivanja za pružatelje usluga posredovanja, usluga smještaja informacija na poslužitelju i internetskih platformi u skladu s člankom 15. stavkom 1. Akta o digitalnim uslugama traje od 1. siječnja do 31. prosinca.
Izvješća se objavljuju dva mjeseca nakon kraja svakog razdoblja izvješćivanja.
Izvješća o transparentnosti trebaju biti strojno čitljiva te pružatelji usluga posredovanja, pružatelji usluga smještaja informacija na poslužitelju, pružatelji internetskih platformi te pružatelji vrlo velikih internetskih platformi i vrlo velikih internetskih tražilica dužni su ih objaviti u formatu ODF (Open Document Format) ili CSV (comma-separated values).Verzije Priloga u formatu CSV i XLSX dostupne su na https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/dsa-brings-transparency.
Pružatelji usluga posredovanja, usluga smještaja informacija na poslužitelju i internetskih platformi dužni su koristiti propisane predloške od 1. srpnja 2025.
Prvi ciklus izvješćivanja otkad se Akt o digitalnim uslugama u cijelosti počeo primjenjivati završava objavom prvog godišnjeg izvješća o transparentnosti, a najkasnije 16. veljače 2025.
Drugi ciklus izvješćivanja je prijelazni ciklus, odnosno skraćen je i obuhvaća razdoblje do 31. prosinca 2025. Datum početka prijelaznog ciklusa izvješćivanja ovisi o tome što je obuhvaćeno prvim ciklusom izvješćivanja.
Prijelazno razdoblje završava 31. prosinca 2025. Od 1. siječnja 2026. svi pružatelji usluga posredovanja dužni su poštovati razdoblja izvješćivanja.
Pružatelji usluga dužni su čuvati izvješća o transparentnosti najmanje pet godina nakon objave.
Za potrebe razumijevanja potrebnio je možda pojasniti definiciju usluge posredovanja i pojam internetske platforme.
Usluga posredovanja znači jedna od sljedećih usluga informacijskog društva:
|
- usluga „samo prijenosnik informacija”, koja se sastoji od prijenosa informacija u komunikacijskoj mreži dobivenih od primatelja usluge ili od davanja pristupa komunikacijskoj mreži; |
|
- usluga „privremeni smještaj”, koja se sastoji od prijenosa informacija u komunikacijskoj mreži dobivenih od primatelja usluge i uključuje automatsku, prijelaznu i privremenu pohranu tih informacija koja se provodi isključivo u svrhu učinkovitijeg daljnjeg prijenosa informacija drugim primateljima na njihov zahtjev; |
|
- usluga „smještaj informacija na poslužitelju”, koja se sastoji se od pohrane informacija dobivenih od primatelja usluge i na njegov zahtjev; |
Internetska platforma znači usluga smještaja informacija na poslužitelju kojom se na zahtjev primatelja usluge informacije pohranjuju i šire u javnost.
Pružatelji usluga posredovanja najmanje jednom godišnje u strojno čitljivom formatu i na lako dostupan način javno objavljuju jasna i lako razumljiva izvješća o svakom moderiranju sadržaja koje su obavili u relevantnom razdoblju.
Izvješća osobito sadržavaju informacije koje su relevantne za navedenog pružatelja usluge posredovanja, te se iste nadalje detaljno definiraju u nastavku članka 15.[1] Akta o digitalnim uslugama (DSA) primjerice radi se o objavi sljedećih podataka:
- broju naloga zaprimljenih od strane državnih tijela
- broju obavijesti podnesenih u skladu s člankom 16. Akta o digitalnim uslugama , razlikujući pritom je li djelovanje poduzeto na temelju zakona ili uvjeta poslovanja pružatelja usluge
- smislene i razumljive informacije o moderiranju sadržaja
Ista obveza ne primjenjuje se na pružatelje usluga posredovanja koji se smatraju mikropoduzećima ili malim poduzećima i koji nisu vrlo velike internetske platforme (VLOP ili VLOS).
Odnos korisnik → pružatelj usluga
Pružatelji usluga smještaja informacija na poslužitelju, među ostalim i internetske platforme, uspostavljaju mehanizme koji svakom pojedincu ili subjektu omogućuju da ih obavijesti o prisutnosti određenih informacija u njihovim uslugama koje taj pojedinac ili subjekt smatra nezakonitim sadržajem. Ti mehanizmi moraju biti lako dostupni, prilagođeni korisnicima i moraju omogućavati podnošenje obavijesti isključivo elektroničkim sredstvima. Pružatelj također bez nepotrebne odgode obavješćuje tog pojedinca ili subjekt o svojoj odluci u pogledu informacija na koje se obavijest odnosi i pritom navodi informacije o mogućnostima pravne zaštite u pogledu te odluke. (članak 16. Akta o digitalnim uslugama -DSA)
Odnos pružatelj usluga → korisnik:
Pružatelji usluga smještaja informacija na poslužitelju, među ostalim i internetske platforme, uspostavljaju svim uključenim primateljima usluge pružaju jasno i konkretno obrazloženje prilikom donošenja odluka, ukoliko informacije dobivene od primatelja usluge predstavljaju nezakonit sadržaj ili su nespojive s njihovim uvjetima poslovanja.
Odluke pružatelja usluge mogu se odnositi na
(a) |
ograničenje vidljivosti određenih informacija dobivenih od primatelja usluge, uključujući uklanjanje sadržaja, onemogućavanje pristupa sadržaju ili degradacija sadržaja; |
(b) |
suspenziju, ukidanje ili drugo ograničenje novčanih plaćanja; |
(c) |
suspenziju ili ukidanje pružanja usluge u cijelosti ili djelomično; |
(d) |
suspenziju ili zatvaranje računa primatelja usluge. |
(Članak 17. Akta o digitalnim uslugama )
12.11.2024, odvjetnik Igor Dlacic,
(a) |
za pružatelje usluga posredovanja – broju naloga zaprimljenih od tijela država članica, uključujući naloge izdane u skladu s člancima 9. i 10., razvrstanih po vrsti nezakonitog sadržaja o kojem je riječ, državi članici koja izdaje nalog i medijalnom vremenu potrebnom za obavješćivanje tijela koje izdaje nalog ili bilo kojeg drugog tijela navedenog u nalogu o njegovu primitku i za provedbu naloga; |
(b) |
za pružatelje usluga smještaja informacija na poslužitelju – broju obavijesti podnesenih u skladu s člankom 16. razvrstanih po vrsti navodno nezakonitog sadržaja o kojem je riječ, broju obavijesti koje su podnijeli pouzdani prijavitelji, svim djelovanjima poduzetima na temelju obavijesti, razlikujući pritom je li djelovanje poduzeto na temelju zakona ili uvjeta poslovanja pružatelja, broju obavijesti obrađenih automatiziranim sredstvima te medijalnom vremenu potrebnom za poduzimanje djelovanja; |
(c) |
za pružatelje usluga posredovanja – smislene i razumljive informacije o moderiranju sadržaja obavljenom na vlastitu inicijativu pružatelja usluga, uključujući upotrebu automatiziranih alata, mjere poduzete za pružanje osposobljavanja i pomoći osobama zaduženima za moderiranje sadržaja, broj i vrstu poduzetih mjera koje utječu na raspoloživost, vidljivost i dostupnost informacija dobivenih od primatelja usluge i sposobnost primatelja da pružaju informacije putem usluge te druga povezana ograničenja usluge; prijavljene informacije kategoriziraju se prema vrsti nezakonitog sadržaja ili kršenju uvjeta poslovanja pružatelja usluge, metodi otkrivanja i vrsti primijenjenog ograničenja; |
(d) |
za pružatelje usluga posredovanja – broju pritužbi zaprimljenih putem internih sustava za rješavanje pritužbi u skladu s uvjetima poslovanja pružatelja, a dodatno za pružatelje internetskih platformi u skladu s člankom 20., osnovama za te pritužbe, odlukama donesenima u vezi s tim pritužbama, medijalnom vremenu potrebnom za donošenje tih odluka i broju slučajeva u kojima su te odluke poništene; |
(e) |
svakom korištenju automatiziranih sredstava za potrebe moderiranja sadržaja, uključujući kvalitativni opis, navođenje točne svrhe, pokazatelje točnosti i moguću stopu pogreške automatiziranih sredstava korištenih za ostvarenje tih svrha i sve zaštitne mjere koje su primijenjene. |