I. UVOD I DEFINICIJE
U ovom članku daje se osnovni pregled zakonskih okvira u kojima su na bilo koji način definirani digitalne usluge i digitalni sadržaji. Radi se o kompleksnoj materiji u kojoj postoji puno izuzetaka i pravila, te je cilj članka postaviti osnovne okvire u cilju daljnjeg istraživanja sadržaja.
Više propisa daje iste ili slične definicije digitalnih usluga i digitalnih sadržaja. Zakon o potrošačima ima sličan opseg primjene kao i Zakon o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga, pri čemu Zakon o potrošačima ima fokus na ostvarivanje prava potrošača prilikom i nakon ugovaranja odnosa (obavješćivanje / reklamacije), dok drugi zakon definira sadržajno bitne elemente samog ugovora posebice u pogledu funkcionalnosti i usklađenosti. Zakon o obveznim odnosima se isključivo primjenjuje na kupoprodaju pokretnina u kojima je ugrađen ili povezan digitalni sadržaj ili digitalna usluga.
1. Zakon o zaštiti potrošača
Digitalni sadržaj jesu podaci koji se proizvode i isporučuju u digitalnom obliku
Digitalna usluga je
1. usluga kojom se potrošaču omogućuje stvaranje, obrada i pohrana podataka u digitalnom obliku ili pristup njima;
2. ili usluga kojom se omogućuje dijeljenje ili bilo koja druga interakcija s podacima u digitalnom obliku koje učitava ili stvara potrošač ili drugi korisnici te usluge, kao što su usluge za dijeljenje videozapisa i audiozapisa te druge usluge pohranjivanja datoteka na poslužitelje (file hosting), pohrana podataka u oblaku, elektronička pošta, društveni mediji i aplikacije u oblaku
(proizvod je svaka roba ili usluga, uključujući nekretnine, digitalne usluge i digitalni sadržaj, prava i obveze)
Zakon se primjenjuje na svaki ugovor sklopljen između trgovca i potrošača, uključujući ugovore temeljem kojih trgovac potrošaču isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj koji se ne isporučuje na materijalnom nosaču podataka ili digitalnu uslugu, a potrošač ne plaća cijenu niti se obvezuje platiti cijenu, već dostavlja ili se obvezuje dostaviti osobne podatke trgovcu osim ako trgovac osobne podatke koje je dostavio potrošač obrađuje isključivo u svrhu isporuke digitalnog sadržaja koji se ne isporučuje na materijalnom nosaču podataka ili digitalne usluge ili kako bi se trgovcu omogućilo usklađivanje s obvezama kojima podliježe trgovac, a trgovac te podatke ne obrađuje ni u koje druge svrhe.
2. Zakon o obveznim odnosima
Digitalni sadržaj su podaci koji se proizvode i isporučuju u digitalnom obliku,
Digitalna usluga je:
1. usluga kojom se potrošaču omogućuju stvaranje, obrada i pohrana podataka u digitalnom obliku ili pristup njima ili
2. usluga kojom se omogućuje dijeljenje ili bilo koja druga interakcija s podacima u digitalnom obliku koje učitava ili stvara potrošač ili drugi korisnici te usluge.
Odredbe ZOO-a o odgovornosti za materijalne nedostatke ne primjenjuju se na potrošačke ugovore o kupoprodaji materijalnih nosača podataka koji služe isključivo kao nosači digitalnog sadržaja.
Odredbe ovoga Zakona o odgovornosti za materijalne nedostatke ne primjenjuju se na potrošačke ugovore za isporuku digitalnih sadržaja ili digitalnih usluga, osim ako je predmet ugovora o kupoprodaji pokretna stvar u koju je ugrađen digitalni sadržaj ili digitalne usluge ili su povezani sa stvari tako da bi odsutnost tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge onemogućila funkcioniranje te stvari i koji se isporučuju na temelju ugovora o kupoprodaji, neovisno o tome isporučuje li takav digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu prodavatelj ili treća strana (stvar s digitalnim elementima).
U slučaju dvojbe o tome je li isporuka ugrađenog ili povezanog digitalnog sadržaja ili digitalne usluge dio potrošačkog ugovora o kupoprodaji, predmnijeva se da su digitalni sadržaj ili digitalna usluga obuhvaćeni ugovorom o kupoprodaji.
Pravilo: odsutnost ugrađenog ili povezanog digitalnog sadržaja ili digitalne usluge ne sprečava funkcioniranje robe ili ako potrošač sklopi ugovor o isporuci digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koji ne čini dio ugovora o kupoprodaji robe s digitalnim elementima, taj bi se ugovor trebao smatrati odvojenim od ugovora o kupoprodaji robe
3. Zakon o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga
Digitalni sadržaj su podaci koji se proizvode i isporučuju u digitalnom obliku
Digitalna usluga je:
1. usluga kojom se potrošaču omogućuju stvaranje, obrada i pohrana podataka u digitalnom obliku ili pristup njima ili
2. usluga kojom se omogućuje dijeljenje ili bilo koja druga interakcija s podacima u digitalnom obliku koje učitava ili stvara potrošač ili drugi korisnici te usluge
Roba s digitalnim elementima je bilo koja materijalna pokretnina koja ima ugrađen digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu ili je povezana s njima tako da bi odsutnost tog digitalnog sadržaja ili te digitalne usluge onemogućila funkcioniranje te robe
Zakon se primjenjuje na svaki ugovor na temelju kojeg trgovac isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu potrošaču, a potrošač plaća ili se obvezuje platiti određenu cijenu.
Zakon se primjenjuje ako trgovac isporučuje ili se obvezuje isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu potrošaču, a potrošač dostavlja ili se obvezuje dostaviti osobne podatke trgovcu (osim ako osobne podatke koje dostavi potrošač trgovac obrađuje isključivo u svrhu isporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge u skladu s Zakonom ili kako bi se trgovcu omogućilo usklađivanje s pravnim zahtjevima kojima trgovac podliježe, a trgovac te podatke ne obrađuje ni u koje druge svrhe).
Zakon se primjenjuje i ako su digitalni sadržaj ili digitalna usluga razvijeni u skladu sa specifikacijama potrošača.
Zakon se ne primjenjuje na digitalni sadržaj ili digitalne usluge koji su ugrađeni u robu ili su povezani s robom
Navedeni zakoni također definiraju daljnje pojmove važne za isporuku digitalnog sadržaja i digitalnih usluga:
Funkcionalnost je mogućnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge izvršavati funkcije s obzirom na svoju svrhu
Trajni medij / materijalni nosač je svako sredstvo koje potrošaču ili trgovcu omogućuje da informacije, koje su toj osobi osobno upućene, pohrani tako da im može naknadno pristupati tijekom razdoblja koje odgovara svrhama za koje su te informacije namijenjene i koje omogućuje nepromijenjeno reproduciranje pohranjenih informacija. Ti bi nosači podataka trebali uključivati posebice papir, DVD-ove, CD-ove, USB memorije, memorijske kartice ili tvrde diskove i e-poštu.
Interoperabilnost je sposobnost digitalnog sadržaja ili digitalne usluge funkcionirati s hardverom ili softverom različitim od onih pomoću kojih se obično koriste digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste
II. POTROŠAČKO PRAVO
Obveza obavješćivanja o sadržaju ugovora
Prije nego što potrošač sklopi ugovor izvan poslovnih prostorija odnosno ugovor na daljinu ili bude obvezan odgovarajućom ponudom, trgovac ga mora na jasan i razumljiv način obavijestiti, među ostalim o:
- o tome da se potrošač ne može koristiti pravom na jednostrani raskid ugovora, u slučajevima u kojima je temeljem Zakona to pravo isključeno odnosno o pretpostavkama pod kojima potrošač gubi pravo na jednostrani raskid ugovora
- postojanju odgovornosti za materijalne nedostatke robe odnosno odgovornosti za usklađenost digitalnog sadržaja i digitalnih usluga s ugovorom
- funkcionalnosti robe s digitalnim elementima, digitalnog sadržaja i digitalnih usluga, uključujući potrebne mjere tehničke zaštite tih sadržaja
- kompatibilnosti i interoperabilnosti robe s digitalnim elementima, digitalnog sadržaja i digitalnih usluga, za koju trgovac zna ili bi morao znati
Odredbe zakona o zaštiti potrošača ne primjenjuju se na propisane rokove ispunjenja i načinu prelasku rizika u pogledu ugovora koji imaju za predmet digitalni sadržaj koji se ne isporučuje na materijalnom nosaču podataka.
Isključenje prava na jednostrani raskid ugovora
Potrošač nema pravo na jednostrani raskid ugovora ako je predmet ugovora isporuka digitalnog sadržaja za koji potrošač preuzima obvezu platiti cijenu, koji nije isporučen na materijalnom nosaču podataka, ako je ispunjenje ugovora započelo uz izričit prethodni pristanak potrošača te uz njegovu potvrdu da je upoznat s činjenicom da će time izgubiti pravo na jednostrani raskid ugovora, a trgovac mu je dostavio potvrdu sklopljenog ugovora (članak 86.)
III. AKT O DIGITALNIM USLUGAMA I UČINAK NAKON 17.02.2024.
Uredba (EU) 2022/2065 o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga i izmjeni Direktive 2000/31/EZ
Akt o digitalnim uslugama sadrži odredbe u cilju učinkovitije zaštitu potrošača i njihovih temeljnih prava; definira jasne odgovornosti internetskih platformi i društvenih mreža; propisuje način rješavanja nezakonitog sadržaja i proizvoda, govora mržnje i dezinformacija;
Uredba se primjenjuje od 17. veljače 2024.
Uredbom se uvode odgovornosti i sustav odgovornosti i transparentnosti za pružatelje usluga posredovanja poput:
- pružatelja usluga pristupa internetu,
- usluga smještaja informacija na poslužitelju poput računalstva u oblaku i usluga smještaja internetskih stranica na poslužitelju,
- internetskih tržišta,
- trgovina aplikacija,
- platforma ekonomije suradnje,
- društvenih mreža,
- platforma za dijeljenje sadržaja,
- internetskih platformi za putovanje i smještaj.
Posebne odredbe za VLOP i VLOS
Vrlo velike internetske platforme (VLOP-ovi) - koje upotrebljava više od 10 % od 450 milijuna potrošača u EU-u; i
Vrlo velike internetske tražilice (VLOSE-ovi) - koje upotrebljava više od 10 % od 450 milijuna potrošača u EU-u.
Usluga posredovanja znači jedna od sljedećih usluga informacijskog društva:
1. usluga „samo prijenosnik informacija”, koja se sastoji od prijenosa informacija u komunikacijskoj mreži dobivenih od primatelja usluge ili od davanja pristupa komunikacijskoj mreži;
2. usluga „privremeni smještaj”, koja se sastoji od prijenosa informacija u komunikacijskoj mreži dobivenih od primatelja usluge i uključuje automatsku, prijelaznu i privremenu pohranu tih informacija koja se provodi isključivo u svrhu učinkovitijeg daljnjeg prijenosa informacija drugim primateljima na njihov zahtjev;
3. usluga „smještaj informacija na poslužitelju”, koja se sastoji se od pohrane informacija dobivenih od primatelja usluge i na njegov zahtjev.
U svim slučajevima moguće je isključiti odgovornost pružatelja usluga, naime potrebno je ispunjavati propisane uvjete za oslobođenje odgovornosti – odnosno pružatelj usluge nije odgovoran za pohranu ili informacije ako ispunjava propisane uvjete i načine postupanja.
Nezakonit sadržaj znači svaka informacija koja, sama po sebi ili u vezi s određenom aktivnošću, uključujući prodaju proizvoda ili pružanje usluga, nije u skladu s pravom Unije ili pravom bilo koje države članice koje je u skladu s pravom Unije, neovisno o samom sadržaju ili prirodi tog prava;
Internetska platforma znači usluga smještaja informacija na poslužitelju kojom se na zahtjev primatelja usluge informacije pohranjuju i šire u javnosti,
Dobrovoljne istrage na vlastitu inicijativu i pravna usklađenost
Pružatelji usluga posredovanja neće biti ograničeni za oslobođenje od odgovornosti koje propisuje Uredba samo zato što u dobroj vjeri i savjesno provode dobrovoljne istrage na vlastitu inicijativu ili poduzimaju druge mjere kojima je cilj otkrivanje, identificiranje i uklanjanje nezakonitog sadržaja ili onemogućavanje pristupa tom sadržaju
Nepostojanje opće obveze praćenja ili obveze aktivnog utvrđivanja činjenica
Pružateljima usluga posredovanja ne uvodi se bilo kakva opća obveza praćenja informacija koje prenose ili pohranjuju, kao ni obveza aktivnog traženja činjenica ili okolnosti koje bi ukazivale na nezakonite aktivnosti.
Obveze izvješćivanja radi transparentnosti za pružatelje usluga posredovanja
Pružatelji usluga posredovanja najmanje jednom godišnje u strojno čitljivom formatu i na lako dostupan način javno objavljuju jasna i lako razumljiva izvješća o svakom moderiranju sadržaja koje su obavili u relevantnom razdoblju
Obveze izvješćivanja ne primjenjuju se na pružatelje internetskih platformi koji se smatraju mikropoduzećima ili malim poduzećima kako su definirani u Preporuci 2003/361/EZ (uz izuzeća)
Pružatelji usluga mogu primjerice donositi sljedeće odluke:
1. odluke o tome treba li ukloniti informacije, onemogućiti pristup informacijama ili ograničiti vidljivost informacija;
2. odluke o tome treba li suspendirati ili ukinuti pružanje usluge primateljima u cijelosti ili djelomično;
3. odluke o tome treba li suspendirati ili zatvoriti račun primatelja itd..
Pružatelji internetskih platformi omogućavaju primateljima usluge, među ostalim pojedincima ili subjektima koji su podnijeli prijavu, u razdoblju od najmanje šest mjeseci nakon donošenja odluke pristup djelotvornom internom sustavu za rješavanje pritužbi koji im omogućuje elektroničko i besplatno podnošenje pritužbi protiv odluke koju pružatelj internetske platforme donese po primitku prijave ili protiv gore navedenih odluka koje pružatelj internetske platforme donese iz razloga što informacije dobivene od primatelja predstavljaju nezakoniti sadržaj ili su nespojive s njegovim uvjetima poslovanja.
IV. UGOVORNE OBVEZE I OGRANIČENJA U ISPORUCI DIGITALNOG SADRŽAJA I DIGITALNIH USLUGA
Zakon o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga
NN 110/21 regulira zaštitu potrošača propisujući pravila o
1. usklađenosti digitalnog sadržaja ili digitalne usluge s ugovorom
2. pravima potrošača u slučaju neusklađenosti ili neisporuke te načinima ostvarivanja prava
3. preinaci digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.
Zakon se konkretno primjenjuje na računalne programe, aplikacije, video datoteke, audio datoteke, glazbene datoteke, digitalne igre, e-knjige i druge e-publikacije te digitalne usluge koje omogućuju stvaranje, obradu ili pohranu poda taka u digitalnom obliku te pristup tim podacima, uključujući poslovni model „softver kao usluga”, kao što je dijeljenje video i audiozapisa te druge usluge pohranjivanja datoteka na poslužitelje (file hosting), obradu teksta ili igre koje se nude u okružju računalstva u oblaku i društvene medije. S obzirom na to da postoje brojni načini isporučivanja digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga, zakon se primjenjuje neovisno o mediju upotrijebljenom za prijenos digitalnog sadržaja ili digitalne usluge ili za davanje pristupa tom digitalnom sadržaju ili digitalnoj usluzi. Međutim, ova zakon se ne primjenjuje na usluge pristupa internetu.
Trgovac je dužan isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu bez nepotrebne odgode nakon sklapanja ugovora ( stavljanje na raspolaganje ili učinjeno dostupnim).
Trgovac je potrošaču dužan isporučiti digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu koji ispunjavaju subjektivne i objektivne zahtjeve usklađenosti.
Subjektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti s ugovorom
Kako bi bili u skladu s ugovorom, digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju:
a) odgovarati opisu, količini i kvaliteti te posjedovati funkcionalnost, kompatibilnost, interoperabilnost i druge značajke kako je utvrđeno ugovorom
b) biti prikladni za bilo koju posebnu namjenu za koju su potrebni potrošaču i s kojom je potrošač upoznao trgovca najkasnije u trenutku sklapanja ugovora te u odnosu na koju je trgovac dao pristanak
c) biti isporučeni sa svom dodatnom opremom, uputama, uključujući upute za instalaciju, i korisničkom podrškom, kako je utvrđeno ugovorom i
d) ažurirati se kako je utvrđeno ugovorom.
Objektivni zahtjevi u pogledu usklađenosti s ugovorom
Digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju:
a) biti prikladni za upotrebu u svrhe za koje bi se digitalni sadržaj ili digitalna usluga iste vrste obično koristili.
b) odgovarati količini i posjedovati svojstva i radne značajke, uključujući one koji se odnose na funkcionalnost, kompatibilnost, dostupnost, kontinuitet i sigurnost, koji su uobičajeni za digitalni sadržaj ili digitalne usluge iste vrste i koje potrošač može razumno očekivati
c) biti isporučeni zajedno sa svom dodatnom opremom i uputama čiji primitak potrošač može razumno očekivati i
d) biti usklađeni sa svakom pokusnom verzijom ili pretpregledom digitalnog sadržaja ili digitalne usluge koje je trgovac stavio na raspolaganje prije sklapanja ugovora.
Trgovac je dužan osigurati da potrošač bude obaviješten o ažuriranjima, uključujući sigurnosna ažuriranja, koja su potrebna kako bi digitalni sadržaj ili digitalna usluga ostali usklađeni te da mu se ta ažuriranja isporučuju, tijekom razdoblja:
a) unutar kojeg se digitalni sadržaj ili digitalna usluga moraju isporučivati u skladu s ugovorom, ako je ugovorom predviđena kontinuirana isporuka tijekom određenog razdoblja ili
b) unutar kojeg potrošač to može razumno očekivati s obzirom na vrstu i svrhu digitalnog sadržaja ili digitalne usluge i uzimajući u obzir okolnosti i prirodu ugovora, ako je ugovorom predviđena jednokratna isporuka ili niz pojedinačnih isporuka.
Neusklađenost ne postoji ako je, u trenutku sklapanja ugovora, potrošač bio posebno obaviješten da određena značajka digitalnog sadržaja ili digitalne usluge odstupa od objektivnih zahtjeva u pogledu usklađenosti te ako je potrošač izričito i zasebno prihvatio to odstupanje pri sklapanju ugovora.
Ukratko o pravima potrošača:
- zatražiti od trgovca da mu isporuči digitalni sadržaj ili digitalnu uslugu.
- pravo raskinuti ugovor.
- pravo na usklađivanje digitalnog sadržaja ili digitalne usluge, osim ako bi to bilo nemoguće ili bi time trgovcu nastali nerazmjerni troškovi, uzimajući u obzir sve okolnosti pojedinog slučaja
- pravo ili na razmjerno sniženje cijene
Potrošač nakon raskida ugovora ne smije koristiti digitalni sadržaj ili digitalne usluge te ih ne smije stavljati na raspolaganje trećim osobama.
Igor Dlacic 08.11.2024