Ograničavanje, suspenzija ili prekid pružanja usluga na internetu - platforme web trgovina i softverskih aplikacija.
Ovaj članak obrađuje zahtjeve koje propisuje UREDBA (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (nadalje Uredba) u odnosu na posredničke platforme koje nude usluge poslovnim ili korporativnim korisnicima koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji te putem usluga internetskog posredovanja nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji.
Pritom je nebitno mjesto poslovnog nastana ili boravišta pružatelja posredničkih usluga kao i pravo koje bi u tom slučaju inače bilo mjerodavno.
Uredba se u svrhu djelotvorne zaštite poslovnih korisnika primjenjuje u slučajevima kada uvjete ugovornog odnosa, neovisno o njihovu nazivu ili obliku (najčešće u obliku općih uvjeta korištenja) jednostrano određuje pružatelj usluga internetskog posredovanja.
Kako bi se osiguralo da opći uvjeti korištenja omogućuju poslovnim korisnicima utvrđivanje komercijalnih uvjeta za upotrebu, prekid i suspenziju usluga internetskog posredovanja te kako bi se postigla predvidljivost u pogledu njihova poslovnog odnosa, ti bi uvjeti upotrebe trebali biti sastavljeni na jednostavnom i razumljivom jeziku.
Primjeri usluga internetskog posredovanja:
- internetska mjesta trgovanja za e-trgovinu
- internetske usluge softverskih aplikacija, kao što su trgovine aplikacijama,
- internetske usluge povezane s društvenim medijima
Uredba se ne primjenjuje na:
- istorazinske (peer-to-peer) usluge internetskog posredovanja bez prisutnosti poslovnih korisnika,
- usluge internetskog posredovanja isključivo između poslovnih subjekata (business-to-business) koje se ne nude potrošačima,
- alate za internetsko oglašavanje i razmjene internetskog oglašavanja koji se ne pružaju u svrhu olakšavanja pokretanja izravnih transakcija i koji ne obuhvaćaju ugovorni odnos s potrošačima.
- softverske usluge za optimizaciju tražilica
- usluge koje su povezane sa softverom za blokiranje oglasa.
- tehnološke funkcionalnosti i sučelja kojima se samo povezuju hardver i aplikacije
- internetske platne usluge jer predstavljaju pomoćne usluge u odnosu na transakciju za isporuku robe i usluga potrošačima.
Opći uvjeti korištenja moraju biti sastavljeni su na jednostavnom i razumljivom jeziku i moraju biti lako su dostupni.
Oni moraju utvrđivati razloge za odluke o suspenziji, prekidu ili oganičavanju pružanja usluga posredovanja poslovnim korisnicima;
Izmjene i dopune općih uvjeta korištenja.
Pružatelji usluga internetskog posredovanja obavješćuju na propisani način poslovne korisnike o svim predloženim izmjenama svojih uvjeta korištenja.
Predložene izmjene ne primijenjuju se prije isteka obavijesnog roka, koji je razuman i razmjeran naravi i opsegu predviđenih izmjena i njihovim posljedicama za dotičnog poslovnog korisnika. Taj obavijesni rok iznosi najmanje 15 dana od datuma na koji pružatelj usluga internetskog posredovanja obavijesti dotične poslovne korisnike o predloženim izmjenama.
Dakle izmjene i dopune općih uvjeta korištenja mogu stupiti na snagu tek protekom roka od 15 dana nakon što poslovni korisnici o navedenom budu izviješteni pisanim putem odnosno na propisani način.
Pružatelji usluga dužni su odobriti i dulje obavijesne rokove kada je to potrebno kako bi se poslovnim korisnicima omogućilo da naprave tehničke ili poslovne prilagodbe radi usklađivanja s izmjenama.
Ograničenje ili prekid pružanja usluga.
Ako pružatelj usluga internetskog posredovanja odluči ograničiti ili suspendirati pružanje svojih usluga internetskog posredovanja određenom poslovnom korisniku u vezi s određenom robom ili uslugama koje taj poslovni korisnik nudi, tom poslovnom korisniku pružatelj usluga prije ili u trenutku stupanja na snagu ograničenja ili suspenzije na propisani način daje izjavu s razlozima za tu odluku.
Ako pružatelj usluga internetskog posredovanja odluči prekinuti pružanje svojih usluga internetskog posredovanja u cijelosti određenom poslovnom korisniku, dužan je poslovnom korisniku to najaviti na propisani način najmanje 30 dana prije stupanja prekida navodeći razloge za takvu odluku.
Uredba nadalje propisuje razloge odnosno slučajeve kada se navedeni obavijesni rok ne primjenjuje kao što su postojanje zakonske ili regulatorne obveze, imperativni razlozi na temelju nacionalnog prava, opetovano kršenje primjenjivih općih uvjeta korištenja. I u navedenim slučajevima potrebno je poslovnom korisniku dostaviti Izjavu s razlozima na propisan način.
Organizacije i udruženja koji imaju legitiman interes za zastupanje poslovnih korisnika ili korporativnih korisnika internetskih stranica, kao i javna tijela uspostavljena u državama članicama, imaju pravo na pokretanje postupka pred nadležnim nacionalnim sudovima u Europskoj Uniji, u skladu s pravilima prava države članice u kojoj je postupak pokrenut, radi zaustavljanja ili zabrane neusklađenosti pružatelja usluga internetskog posredovanja s relevantnim zahtjevima Uredbe.
odvjetnik Igor Dlačić
Zagreb, 12.03.2024.